‘We wilden nog zo graag dat onze zoon van 19 beter zou gaan praten en communiceren. ALEZ helpt hem daarbij; hij gaat echt vooruit.’ -Yvonne, een ouder
Het Nederlandse schoolsysteem zit zo in elkaar dat leerlingen die geen MBO1-diploma (het entreebewijs) gaan halen na hun 18e geen onderwijs meer kunnen volgen. Zij zijn aangewezen op beschutte arbeidsplekken of dagbesteding. Natuurlijk leren en onderhouden ze daar vaardigheden. Maar je echt verder ontwikkelen en groeien als persoon, zit er niet meer in.
Leerlingen met een verstandelijke beperking hebben meer tijd nodig om te leren dan hun leeftijdsgenoten.
Bij ALEZ willen we ze die tijd graag geven.
Daarom biedt ALEZ scholing aan voor na het VSO of Pro. Want het is nodig dat deze jongeren zich blijven ontwikkelen en blijven leren. Daar worden ze zo zelfstandig als mogelijk is van. En van zo zelfstandig mogelijk, worden niet alleen zij, maar ook hun omgeving het gelukkigst. Daarvan zijn we heilig overtuigd bij ALEZ.
‘Met meer zelfstandigheid komt meer vrijheid en een voller gelukkiger leven. Daarom gaat onze dochter van 18 naar ALEZ.‘ -Wendy, een ouder
Onderzoek laat zien dat deze groep heel goed in staat is om verder te leren, juist na hun 18e. Mits goed begeleid. En dat zien we ook bij ALEZ gebeuren. Doordat we scholing bieden in kleine groepen, op basis van persoonlijke leerdoelen, ontwikkelt elke jongere zich voortvarend. Ook nu ze wat ouder zijn, of misschien wel juist nu ze wat ouder zijn. ALEZ heeft haar visie en missie op deze kennis gebouwd.
De missie van ALEZ is dat mensen met een verstandelijke beperking:
- een leven lang leren, zich blijven ontwikkelen en groeien;
- het beste leren en groeien in de samenleving: samen en in verbinding met iedereen die zij daar tegenkomen;
- het gelukkigst worden van een zo zelfstandig mogelijk leven, met nuttig werk, wonen in de wijk en zelfgekozen vrijetijdsbesteding;
- net als ieder ander mee willen doen, erbij horen en erkend willen worden om de bijdrage die ze leveren.
Blijven ontwikkelen
Bij ALEZ geven we onze scholing vorm middels acht domeinen. Daarvan zijn er twee leidend. We helpen onze jongeren om hun dromen en talenten te ontdekken en in te zetten. En we helpen onze jongeren om stevig in de wereld te staan. De andere zes domeinen gaan over plannen en organiseren, vaardigheden onderhouden en uitbreiden en wereldwijs worden.
In de samenleving
Naast scholing lopen onze jongeren stages, zoveel mogelijk bij reguliere bedrijven en organisaties. Omdat ze daar het meeste leren. We werken samen met Jumbo, Nieuwe Veste, Surplus, Pathé en verschillende scholen en buurthuizen.
Op woensdag zijn de jongeren de hele dag bij Curio, het MBO in Breda, te vinden, waar ze leeftijdsgenoten ontmoeten en onderdeel zijn van het ‘gewone’ schoolleven.
Zo zelfstandig mogelijk
Alles wat we doen is gericht op zo zelfstandig mogelijk worden. Ook al betekent ‘zo zelfstandig mogelijk’ voor iedere jongere iets anders. De een gaat zelfstandig met de trein naar haar stage, de ander fietst samen met een Curio-student (een leeftijdsgenoot dus, in plaats van met een volwassene) naar huis op woensdagmiddag. Voor beiden een grote stap, waar ze heel blij van worden.
Meedoen en erbij horen
Iedereen wil erbij horen, meedoen en erkenning krijgen voor de bijdrage die je levert aan de samenleving. Dat geldt ook voor onze jongeren. Daarom gaan we er regelmatig op uit, zijn we op social media te vinden en hebben we een locatie in de stad. Stagiaires van HBO en MBO vinden bij ons een plek. Hoor jij ook bij ALEZ? Laat het ons weten!
‘We konden voor onze zoon van 17 geen goede vervolgopleiding vinden na het VSO. Dus hebben we dat zelf maar opgezet en zijn we ALEZ gestart ‘ -Silvie, mede-oprichter
ALEZ is een ouderinitiatief, we zijn ALEZ in augustus 2020 begonnen. ‘Pionieren klinkt leuk, maar het is vooral achter de feiten aanlopen’, zegt mede-oprichter Silvie over die eerste twee jaar. Ze schreef persoonlijke blogs over haar ervaringen die zijn gebundeld in een e-book. Vraag deze bundel gratis aan via info@alez-academie.nl