Je mag de vraag best hardop stellen: Doorleren na het VSO, moet dat nou? Is het nou nodig dat jongeren met een verstandelijke beperking zo zelfstandig mogelijk worden? Dat ze steeds beter leren lezen, rekenen, fietsen, schrijven, praten,? Zelfredzamer worden en voor hun eigen mening leren uitkomen? Wereldwijs worden en hun plek in de samenleving steeds beter kunnen en durven innemen?
Vijf jaar geleden zijn we met ALEZ begonnen: eerst twee en later drie moeders die een plek voor hun kind zochten om verder te leren na de middelbare school. Want ja, wij vonden dat doorleren na het VSO nodig. Want we waren én zijn er van overtuigd dat onze kinderen het gelukkigst worden als ze zo zelfstandig mogelijk zijn. In de volle breedte van het woord.
In die vijf jaar hebben we van ALEZ een professionele organisatie gemaakt; we zijn het etiket ouderinitiatief al lang voorbij. We zijn werkgever, worden steeds bekender, maken deel uit van een landelijke coalitie die zich in zet voor ‘speciaal beroepsonderwijs’ en bieden steeds meer jongeren de tijd en de ruimte om te groeien en te ontwikkelen.
Doorleren na het VSO?
We blijven de vraag ‘doorleren na het VSO, moet dat nou? met een stevige ja beantwoorden. Omdat we iedere dag zien hoeveel onze jongeren van ALEZ profiteren. Ze worden elke dag zelfstandiger en staan steeds steviger in hun schoenen. Voorbeelden te over, maar deze foto maakt in één blik duidelijk wat we bedoelen.

Dit is een foto van de Werkwijzerdag. De afgelopen maanden hebben de jongeren die deze dag op dinsdag volgen, hard gewerkt aan hun werknemersvaardigheden. De bedrijfsbezoeken elke week hebben hun wereld groter gemaakt. Ze zijn nu begonnen met snuffelstages: drie keer achter elkaar werken bij dezelfde organisatie om te ervaren of ze daar stage zouden willen lopen. De eerste snuffelstage is op een basisschool.
Uit onze nieuwsbrief: ‘Anna wilde graag juf Marloes bij de kleuters helpen. Vooral bij de gymles kwam haar hulp goed van pas en kreeg iedereen een hand van haar bij het klimmen over de hindernis.’
Op de foto zie je een kleuter die vol vertrouwen de hand van Anna vasthoudt om over een balk te lopen. Tijdens deze snuffelstage is Anna de helper, degene die nabijheid en vertrouwen geeft. In plaats van degene die hulp, nabijheid en vertrouwen ontvangt, een rol waar ze meer dan bekend mee is. Moet ik nog uitleggen wat dat met het zelfvertrouwen van Anna doet?
Hier doen we het voor
Ik staar naar de foto en voel de rilling over mijn rug gaan. Om momenten als dit zijn we ALEZ begonnen. Momenten die alleen maar mogelijk zijn als je inzet op zo zelfstandig mogelijk, de lat hoog legt en je onderwijs en stages op maat én inclusief, dus in de samenleving, organiseert. Zeg jij met ons ja tegen doorleren na het VSO?
Wil je ook dat jouw kind kan doorleren na het VSO? Lees dan hier verder over ALEZ. Of stuur direct een bericht naar info@alez-academie.nl dan maken we een belafspraak.